Jak zarejestrować własnoręcznie wykonaną przyczepę samochodową?
W Polsce nie brakuje niepotrzebnych części samochodów, takich jak koła, osie, zaczepy , lampy i skrzynie. Dlaczego więc nie połączyć tych „śmieci” w coś niezwykle przydatnego – wszechstronny pojazd transportowy, czyli wierną przyczepkę. Jak zarejestrować taki świeżo stworozny pojazd?
Różnica
Jeszcze kilka lat temu rejestrując przyczepę, trzeba było przedstawić dowody własności podstawowych podzespołów. W zależności od wydziału komunikacji oznaczało to wymóg faktur za koła, oś, zaczep itd. Dziś, na szczęście procedura ta uległa znacznemu skróceniu, a urzędy są bardziej ufne wobec domorosłych mechaników. Do rozpoczęcia procesu rejestracji wystarczy złożenie oświadczenia (pod rygorem odpowiedzialności karnej), w którym poświadczymy, że wszystkie podzespoły użyte do zbudowania przyczepy zostały nabyte drogą legalną i nie pochodzą z kradzieży. Ciężko nie zauważyć, że to rozwiązanie znacznie rozsądniejsze, w końcu zdobycie odpowiednich faktur i tak nie stanowiłoby przecież żadnej przeszkody dla złodziei.
Rejestracja
Zaczniemy od wizyty w wydziale komunikacji, gdzie składamy podanie o zarejestrowanie przyczepy złożonej we własnym zakresie. Do wniosku musimy koniecznie załączyć oświadczenie, o którym była mowa powyżej. Jeżeli posiadamy faktury na podzespoły które użyliśmy do stworzenia przyczepy, należy je również przedłożyć w urzędzie. Jeżeli po wstępnej weryfikacji dokumentów urzędnicy nie widzą przeszkód, procedura może toczyć się dalej.
Składamy wnioski o wydanie decyzji w sprawie nadania/nabicia cech identyfikacyjnych (numeru) oraz o czasową rejestrację w celu dojazdu do stacji diagnostycznej na badanie techniczne. Wówczas otrzymamy skierowanie do konkretnej stacji kontroli pojazdów, tymczasowe tablice rejestracyjne i pozwolenie czasowe, zwane też miękkim dowodem. Opłaty administracyjne nie są wysokie i znajdują się do wglądu na stronach Wydziału Komunikacji miejscowej gminy.
Kontrola techniczna
Czas udać się do stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego przyczepy oraz nabicia numerów i wykonania tabliczki znamionowej. Opłaty różnią się w zależności od stacji, jednak nie przekraczają 300 zł. Z dokumentami otrzymanymi od diagnosty wracamy do wydziału komunikacji. Tam dostajemy decyzję o rejestracji, stałe tablice rejestracyjne oraz kolejne pozwolenie czasowe. Po 2 tygodniach odbieramy stały dowód. Pierwsze badanie przyczepy SAMW stacji kontroli pojazdów składamy wniosek o rejestrację pojazdu SAM, a wraz z nim 4 zdjęcia przyczepy oraz szkic ramy z wymiarami (na ogół można liczyć na pomoc diagnosty). Na przyczepie nabijane są cechy identyfikacyjne. Otrzymujemy zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego oraz tzw. dokument identyfikacyjny pojazdu SAM. Badanie techniczne przyczepy do 750 kg ważne jest bezterminowo.
I możemy korzystać z naszej przyczepy samochodowej.